onsdag, september 05, 2012

Välkommen till vårt Some Äventyr!

Jag vet inte om er andra, men för mig kommer den här kursen att vara ett jätte äventyr!

Jag har nämligen aldrig förr försökt att handleda en Some-kurs (some=sociala medier) på Svenska. Så: ha tålamod med mig, svenska är inte mitt modersmål, men jag försöker mitt bästa!

Språket är dock inte det ända som gör mig litet pirrig i huvet. Vi (=Lena, Tore och Irmeli) har tänkt, att vi skall prova nånting nytt. Vi kommer o ha fyra kontaktdagar, och under dom dagarna skall vi inte sitta i datasal och stirra på datorn. Åtminstone inte hela tiden. Under kontakt dagarna skall vi lära från varandra och med varandra. Jag skall skriva mera om kursens ide på en flik där det står Pedagogisk manuskript. Tillsvidare har jag bara skrivit en liten smakbit, men det skall bli mera, jag lovar.

Manuskripten hittar du altid från fliken, men startsidan är inte stabil, eftersom det är hit vi skriver själva blogg inläggen. Mekanismen i bloggarna är, att det nyaste inlägget altid är högst uppe. Äldre berättelser kan du hitta i Arkiv (från marginalen), eller du kan filtrera inlägg enligt etiketter, som du också hittar i marginalen. Allt detta kommer du att lära dig i praktiken under följande månaderna. För tillfället är det viktigast att du klarar dina uppgifter innan vi träffas 18.9.

Uppgifter

1. Sätt upp ett eget blogg

Fyra kontakt dagar är inte mycket. För att få det mesta ut av vår gemensamma tid, föreslår jag, att du som första uppgift sätter upp din blogg. Vägledaren Lena visar bra exempel med sin nyfödda blogg! Här under hittar du instruktioner till Gmail (som du skall registrera först, om du inte har ett konto redan, eller om du villa ha ett anonymt konto för din kurs blog) och Blogger. Du kan titta på presentationen här i Blogger (större bild får du genom att klicka de fyra pilarna i nedre höger sida), eller du kan klicka Slideshare i vänstra hörnan. Om du tycker att det är lättare att följa instruktioner med en pappersbunt i handen, skulle du absolut gå till Slideshare, där kan du ladda ner  filen (du hittar Save file i presentationens övre ram), och då går det att trycka det. I instruktionerna har jag gett dig tips på inställningar , som är bra och ha redan i början. En sak, som jag vill ta upp här, är sekretess. Om du tycker, att det är obekvämt att blogga med eget namn i öppen Internet, går det bra att du använder pseudonym. Jag skulle dock uppskatta, om du inte satte tekniska hinder till öppenhet.

Obs! Skicka mig en inbjudan, när din blogg är färdig, så att jag kan komma på visit, och ge länk till din blogg åt andra deltagare. (min e-post är sunaitis(at)gmail.com)



2. Skriv ditt första inlägg

Berätta om dig själv som somemänniska: vad har du redan provat själv eller med elever? Vilka förväntningar har du inför kursen? När du talar om dig själv, din organisation, dina studerande osv., kom ihåg, att du skriver i öppen Internet och välj din still och hur detaljerat du vill vara enligt det.

I nästa inlägg skall jag också försöka skriva lite om min bakgrund.

3. Bekanta dig med andra deltagare i deras blogg

Så fort jag får veta adressen till era bloggar, klistrar jag dem i blogrollen som finns i marginalen. Den vägen hittar ni varandra.

4. Beställ den här kurs bloggen

Högst uppe i marginalen hittar du Anslut dig till den här webbplatsen. Klicka det, så kommer bloggen till din läslista i Blogger.

Huh! Låter som mycket, men egentligen är bara första uppgiften lite jobbig.

Något oklart? Fråga gärna i kommentarer, eller mejla sunaitis!

- Irmeli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar