måndag, november 19, 2012

Learning Café

Vi har nu övat nya verktyg i över två månader, och under kontaktdagen var det dags att börja fundera, hur vi kunde utnyttja dem på riktigt, inte bara handska tekniken. För att ha litet struktur i diskussionen, använde vi Learning Café som metod.

Vad är Learning Café
Learning Café är en version av World Café. Om du vill bekanta dig närmare till metoden, rekommenderar jag, att du tar en titt i deras manual (på engelska).


Här får du en sammanfattning av metoden
  • Metoden passar bra till planering eller sammanfattning (men du kan själv hitta på andra möjligheter)
  • Förbered meningsfulla frågor, en fråga per bord. Tänk gärna i förhand, hur frågorna skall fördjupas under omgångarna
  • Gör atmosfären behaglig genom att ha någonting att äta eller dricka (jag brukar ha frukt), blommor eller ljus, dämpad musik i bakgrunden...
  • Ordna "bordduk" där man kan skriva och doodla (jag använder ofta vit  papperbordduksrulle som man kan köpa i Tiimari, eller en rulle av starkt brunt papper).
  • Ha ungefär fem deltagare per bord. 
  • Be dem först välja en värd till sitt bord. Värden stannar i bordet under alla omgångar, och berättar åt nya deltagare, vad man har kommit upp med under föregående omgångar.
  • Varje deltagare kan diskutera och rita o skriva sina idéer på bordduken. Deltagare kan också lyssna, vad andra säger och skissa det på duken. Uppmana bilder, inte bara text.
  • Efter första omgången är över, deltagare väljer ett annat bord. Obs! hela gruppen skall inte flytta tillsammans till nästa bord, utan folk skall sprida runt. På det sätt händer "ristipölytys", alltså, man får nya idéer när man inte sitter jämt med samma mänskor.
  • Ge gärna någon ny uppmaning på andra omgången (t.ex. i vår Learning Café diskuterade man i ett bord (1.) allmänt om hur man kunde använda sociala medier, (2.) vilka verktyg skulle passa (jag gav kort man kunde använda) och (3.) vilka verktyg skulle man välja (för att studerande inte skulle bli helt trötta med för många verktyg!)
  • Nästa omgång (antalet omgångar beror på hur många deltagare du har i gruppen, men också på hur mycket tid du har. Vi hade tre stycken omgångar, 20 minuter var. Jag tycker själv, att har man tid, så är det ofta bra att börja med 30 min, och sedan ha 20 min och 15 min, 15 min ...)
  • När omgångarna är över, sammanfattar värdarna diskussionen. Hela gruppen kan till slut bestämma nästa steg.
Det är ofta så, att människor tycker om att prata och samarbeta, men man har ofta svårt att överföra resultaten till bruk. Jag försökte undvika detta genom att ta foton på bordduken och spela in värdarnas sammanfattningar, så att man åtminstone har någon dokument att gå tillbaka. En av bordduken syntes dåligt (var skrivet med vanlig penna), och därför gjorde jag en mindmap av det i Mind42. Alla bilder och inspelningar slängde jag i iMovie (på Mac) och gjorde en video, som jag sedan överförde till Vimeo. Ni som har Windows-pc kan använda Movie Maker. Jag vet att det vore bra, om man lärde sig att redigera videon bättre, men just nu tycks jag inte ha tid för det. Om alternativet är att pyssla i timmar över en video eller slänga det ut snabbt, väljer jag det sistnämnda, för  annars skulle jag inte ha tid att publicera någon video alls.



Learning Café from Irmeli Pietila on Vimeo.

Jag kommer att skriva ett separat inlägg på nästa steg. Nu slutar jag med att säga, att ni kan hitta färska prenikor i marginalen, var så god att plocka!


3 kommentarer:

  1. Irmeli du måst ha någon gjort någon "magic touch" på min röst...kan jag verkligen låta så här normalt?? :D:D:D

    SvaraRadera
  2. Nähä, inte gjorde jag nånting på din röst! Jag spelade in med iPad, så mikrofonen var inte så hög kvalitet, vilket kan innebära, att rösten ändras litet. Med jag redigerade inte inspelningen (jag är inte duktig på det, därför sätter jag bara in "råvaran"!

    - Irmeli

    SvaraRadera
  3. kanske jag ändå måst ge mig själv en andra chans när det kommer till att spela in min röst :)

    SvaraRadera